Zajęcia wokalno – instrumentalne
dla uczniów klas II i III
część III
W ramach rozwijania twórczej aktywności uczniów są również zajęcia polegające na interpretacji utworów muzycznych ruchem i gestem. Do tego celu służy szereg ćwiczeń, które maja na celu :
· rozwijanie wrażliwości na dynamikę,
· kształcenie poczucia rytmu,
· uwrażliwienie na długość trwania dźwięku i wysokość,
· uwrażliwienie na nastrój w muzyce.
Wszystkie ćwiczenia odpowiednio dobrane do charakteru melodii znajdują zastosowanie w interpretacji utworów muzycznych ruchem, gestem i mimiką. W zależności od wysłuchanego utworu, dzieci z pomocą nauczyciela wybierają odpowiednie ćwiczenia i interpretują tworząc „ scenki pantomimiczne".
Wybór repertuaru słuchanych i omawianych utworów jest całkowicie dowolny.. Ja dobierałam utwory instrumentalne z zakresu muzyki klasycznej, filmowej i elektronicznej.
Na ogólny nastrój muzyki składa się wzajemny stosunek wszystkich omawianych dotychczas elementów, takich jak: dynamika, tempo, rytm.... Dlatego ćwiczenia ruchowe, których celem jest odtworzenie gestem nastroju muzyki, są po prostu swobodną interpretacją ruchową muzyki z wykorzystaniem odpowiednich ćwiczeń.
Realizacja utworu muzycznego pt. "Łabędź" C. Saint-Saens
Realizacja tematów tymicznych gestwm
E. Łacwik