Zajęcia wokalno – instrumentalne
dla uczniów klas II i III
część II
Wprowadzając instrumenty w proces kształcenia dzieci, należy stosować następujące elementy:
¨ stopniowanie trudności;
¨ stawianie zadań, które bez większego trudu mogą być wykonane;
¨ skłonić do spokoju i uwagi;
¨ posługiwanie się nazwami solmizacyjnymi i literowymi;
¨ opanowanie umiejętności odczytywania zapisu nutowego;
¨ opanowanie techniki gry na, dzwonkach i instrumentach perkusyjnych;
¨ przestrzegania zasady utrzymania należytego porządku.
Te umiejętności uczniów osiągane są poprzez szereg zabiegów i ćwiczeń:
¨ technika gry dzwonkach chromatycznych;
¨ technika gry na instrumentach perkusyjnych;
¨ nazwy solmizacyjne lub literowe nut;
¨ podstawowe wartości rytmiczne;
Realizację partyturek instrumentalnych należy rozpoczynać stopniowo, uwzględniając następujące etapy:
¨ akompaniament perkusyjny- kształci poczucie rytmu, wrażliwość na barwę,
¨ dzwonki chromatyczne- melodia powinna być oparta o powtarzające się krótkie motywy,
¨ instrumenty sztabkowe- wymienne sztabki ułatwiają grę, mają ładną barwę czysty strój,
Ważne jest, aby przy tworzeniu aranżacji utworów poszczególne linie melodyczne były oparte o niewielką ilość dźwięków i dostosowane do możliwości odtwórczych uczestników.
Zajęcia z uczniami klas III
Zajęcia z uczniami klas II |
Uczniowie klas II |
Uczniowie klas II
E. Łacwik