Program grantowy „mPotęga” zorientowany jest na popularyzację matematyki wśród młodych ludzi. Ma na celu zainspirowanie nauczycieli, rodziców, pasjonatów matematyki, aby przezwyciężali schematy, rutynę i zachęcali swoich uczniów do przygody z matematyką
Projekty zgłoszone do konkursu grantowego przez Szkołę Podstawową nr 3 w Pabianicach zostały nagrodzona grantami programu mPotęga w Edycji I Programu, w Edycji II Programu oraz w Edycji IV Programu.
Edycja IV 2016/17
Projekt „Matematyczne rozgrywki z kodowaniem i programowaniem” zdobył grant w IV edycji programu mPotęga. Autorem projektu jest p. Renata Nowak, nauczyciel matematyki i informatyki.
Szkoła otrzymała darowiznę z mFundacji w wysokości 5000 zł na realizację ww. projektu.
Jaki jest cel projektu „Matematyczne rozgrywki z kodowaniem i programowaniem”?
Na czym polega projekt
I. Zadanie projektowe – wykonanie gry sprawdzającej wiedzę matematyczną z użyciem programowania robota*. Gra powinna mieć postać planszy zawierającej trasę, po której ma poruszać się OzoBot. Na trasie ma znaleźć się 10 miejsc, w których robot może się zatrzymać. Każde z tych miejsc to 1 z 10 ukrytych zadań ułożonych przez członków grupy. Zadania są publikowane na klasowym padlecie. Drużyny powinny umieścić po 10 zadań (bez rozwiązań), a zawodnik biorący udział w grze rozwiązuje 3 z nich, wskazane przez zaprogramowanego OzoBota.
*Umiejętność pracy z Ozobotem, znajomość technik programowania ruchu robota, uczniowie poznają wraz ze zdobywaniem wiedzy matematycznej na zajęciach matematycznych.
II. Odkodowanie hasła – uczestnicy otrzymują plansze z niepełnym QR kodem. Ich zadaniem jest zamalowanie odpowiednich pól wg klucza**, tak by kod stał się możliwy do zeskanowania i odczytania.
Zwycięża drużyna, która będzie potrafiła odczytać hasło.
**Drużyna może zdobywać dodatkowe punkty rozwiązując w czasie trwania projektu ukryte w formie QR kodów zadania zamieszczane przez n-la w pracowni matematycznej lub na tym blogu.
Projekt możliwy jest do realizacji pod warunkiem wprowadzenia innowacyjnego cyklu zajęć łączącego nauczanie matematyki z elementami programowania przy użyciu pomocy dydaktycznej – mini robotów edukacyjnych – OzoBot.
Innowacyjność projektu
Projekt opiera się na nauczaniu z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu. Łączy przekazywanie wiedzy matematycznej z programowaniem, które kształtuje kreatywność, uczy analitycznego myślenia. Wprowadza wielowymiarowe zajęcia – gra, programowanie robotów za pomocą pisaków ale też za pomocą aplikacji na tablet i komputer (ozoblockly.pl), a co za tym idzie łączy wykorzystanie na lekcji tabletu, smartfona (odkodowywanie zadań z QR kodów) ze zdobywaniem i pogłębianiem wiedzy matematycznej ucznia.
Relacje z realizowanych zajęć można obejrzeć na blogu matematycznym www.matematyka.sp3pabianice.pl oraz na kartach tej strony:
Edycja II
Projekt "Myślenie ma przyszłość. Webquest" z I Edycji Programu został nagrodzony przez mFundację, jako wyjątkowo nowatorski i godny uwagi, głowną nagrodą - grantem na jego ponowaną realizację w nastepnym roku szkolnym, w II Edycji Programu mPotęga.
Edycja I - pilotażowa
W ramach Programu mPotęga Fundacja mBanku w partnerstwie z Fundacją Dobra Sieć zorganizowały Konkurs grantowy wspierający edukację matematyczną uczniów w klasach 4 - 6 szkół podstawowych.
Konkurs odbywał się w dwóch etapach. Z dziesiątek projektów zgłoszonych przez szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, organizacje pozarządowe, uczelnie wyższe, biblioteki, Kapituła wybrała do kolejnego etapu 60 prac. Projekty zostały zaprezentowane na stronie internetowej mFundacji i przez dwa tygodnie internauci mogli głosować na najciekawsze z nich.
W grupie projektów, które uzyskały największą ilość głosów i uznanie Kapituły znalazł się projekt zgłoszony przez Szkołę Podstawową nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Pabianicach. Autorką nagrodzonego projektu jest mgr Renata Nowak, nauczyciel matematyki i informatyki. Wyróżnienie oznaczało otrzymanie dotacji z Fundacji mBanku w wysokości wnioskowanej w projekcie, tj. 4700 zł. Pieniądze zostały przeznaczone na zakup notebooka i projektora multimedialnego, które są wykorzystywane w czasie realizacji nagrodzonego projektu.
„Myślenie ma przyszłość – WebQuest” to tytuł nagrodzonego projektu. Jest on realizowany od września do grudnia we wszystkich klasach szóstych SP3. Ma on na celu rozwinięcie zdolności matematycznych: logicznego, strategicznego myślenia, doskonalenie umiejętności rachunkowych, rozwój wyobraźni. Jest realizowany innowacyjną metodą nauczania jaką jest WebQuest.
Ponad 120 szóstoklasistów SP3 zgłębiało przez 3 miesiące tajniki łamigłówek matematycznych, a przy okazji nauczyło się tworzyć naukowe blogi, prezentacje w chmurze czy animowane avatary. Uczniowie uczyli się trudnej sztuki kompromisu, współpracy w grupie, dokonywania wyborów. Przekonali się, że komputer w ich rękach może służyć nie tylko rozrywce, ale może być narzędziem wykorzystywanym do pracy, ułatwiającym komunikację ze współpracownikami, w celu tworzenia wspólnego projektu. Zobaczyli, że każdy z nich ma wielki wpływ na osiągnięcie końcowego sukcesu przez zespół. Każdy pomysł, zdjęcie wykonane komórką, narysowana na kartonie plansza, znajomość muzyki, którą można wykorzystać jako podkład dźwiękowy, to krok do uzyskania większego aplauzu publiczności, a w efekcie wyższej oceny końcowej projektu.
Uczennice z klasy VI c prezentują pracę na temat tangramu
Dzięki Fundacji mBanku SP3 otrzymała nie tylko finansowe wsparcie w postaci sprzętu, który będzie wykorzystywany na zajęciach przez dziesiątki uczniów, ale przede wszystkim możliwość realizacji zajęć, które pokazują młodemu pokoleniu, że można efektywnie łączyć korzystanie z zasobów informacyjnych świata, wykorzystywanie nowoczesnych technologii z uczniem się matematyki. Uczniowie mogli przekonać się, że matematyczne zagadnienia kryją w sobie wiele tajemnic i magii, a oni sami mogą być specjalistami w ich zgłębianiu i przekazywaniu swej matematycznej wiedzy innym.
Strona WebQustu wykonana na potrzeby projektu z I Edycji
Strona projektu "Matematyczne rozgrywki z kodowaniem i programowaniem" - IV Edycja Programu mPotęga 2016/17
Artykuły na temat realizowanych projektów w ramach Programu mPotęga: