W młodszym wieku szkolnym pojawiają się niemal wszystkie elementy charakterystyczne dla struktury zdolności muzycznych człowieka dojrzałego. Prawidłowy rozwój tych zdolności zależy w dużym stopniu od przyjętego systemu oddziaływania, od umiejętności takiego ukierunkowania pracy nad umuzykalnieniem, aby kontakt ze światem dźwięków wpływał na stopniowe zwiększanie wrażliwości słuchowej, kształtował umiejętność przeżywania muzyki, wytwarzał trwałe zainteresowania i nawyki niezbędne dla przyszłego odbiorcy, a niekiedy i współtwórcy kultury muzycznej.
Założeniem programu jest kształtowanie i rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych jak: poczucie rytmu muzycznego, poczucie wysokości dźwięku, wrażliwość na barwę dźwięku, na dynamikę i jej zmiany, zdolność do tworzenia wyobrażeń słuchowych.
Cele główne
1. Ukazanie zasadności kształtowania poczucia rytmu, harmonii ruchu, rozwijania uzdolnień tanecznych oraz wrażliwości na piękno.
2. Stworzenie dzieciom możliwości do twórczego wyrażania siebie oraz odtwórczej ekspresji ruchowej.
Cele szczegółowe
rozwijanie uzdolnień muzycznych i muzykalności;
rozbudzanie zainteresowań muzycznych i kształtowanie pozytywnych motywacji w odniesieniu do muzyki;
rozwijanie dyspozycji poznawczych oraz zdolności celowego i twórczego działania za pomocą środków muzycznych;
kształcenie elementarnych umiejętności muzycznych;
kształtowanie aktywności ruchowej ( niezbędnej w różnych przejawach aktywności dziecka);
harmonijny rozwój organizmu;
podstawowa znajomość zapisu nutowego i rytmicznego w zakresie głównych wartości;
odczytywanie z nut melodii w zakresie poznanego materiału dźwiękowego;
twórcze przekształcanie materiału muzycznego i kształtowanie najprostszych form muzycznych;
nauka gry na dzwonkach, flecie lub pianinie elektrycznym prostych utworów instrumentalnych
Formy i metody pracy
1. Gry i ćwiczenia ruchowe, rozluźniające i koncentrujące uwagę.
2. Zabawy ze śpiewem integrujące grupę.
3. Ekspresja ruchowa grupowa i indywidualna przy muzyce.
4. Ćwiczenia oddechowe.
5. Relaksacja.
6. Tańce integracyjne.
7. Tańce narodowe, ludowe, nowoczesne.
Procedury osiągania celów
1. Obecność i systematyczna praca na zajęciach.
2. Uczestnictwo w grach i zabawach grupowych.
3. Staranne wykonywanie wszelkich ćwiczeń.
4. Nauka układów tanecznych według schematu:
a) wysłuchanie utworu muzycznego oraz krótkiej informacji o tańcu
b) nauka tańca:
- zaprezentowanie oraz objaśnienie podstawowych kroków i figur przez nauczyciela
- nauka kolejnych kroków w wolnym tempie
- łączenie kroków i figur w wolnym tempie
- łączenie kroków i figur w tempie właściwym dla danego tańca
-nauka całego układu tanecznego przy muzyce
5. Prezentowanie zdobytych umiejętności przed publicznością podczas uroczystości szkolnych, klasowych oraz na imprezach środowiskowych.
Foto w galerii
/A. Jarzyńska/