Na zajęciach wykorzystałam program „Programowanie Ozobota, tabliczka mnożenia” zamieszczony na stronie https://edu-sense.com/pl/lekcje/ oraz aplikację ozoblockly.pl
Po pobraniu programu z ww. strony wgrywamy go do aplikacji ozoblockly.pl
Następnie zgodnie z wyświetlanymi komunikatami Pomocy należy skalibrować Ozobota i załadować do niego aplikację. Jasność ekranu powinna być ustawiona na 100%.
W czasie ładowania aplikacji Ozobot powinien mrugać tylko w kolorze zielonym.
Po zakończeniu wgrywania programu, robot jest gotowy do pracy. Teraz należy go uruchomić dwukrotnym naciśnięciem włącznika. I zaczynamy zabawę z tabliczką mnożenia.
Uczniowie głośno liczą mrugnięcia, bo nie wiadomo jakie liczby Ozobot każe nam pomnożyć.
- Wylosowany przez Ozobota pierwszy czynnik – liczymy mrugnięcia w kolorze żółtym,
- drugi czynnik – ilość mrugnięć w kolorze czerwonym
- 8 sekund przerwy – czas, w którym chętny lub wskazany uczeń odpowiada, jaki jest wynik mnożenia wylosowanych przez Ozobota liczb.
Następnie odpowiedź „podaje” OzoBot:
- cyfra dziesiątek w iloczynie – ilość mrugnięć w kolorze zielonym
- cyfra jedności w iloczynie – ilość mrugnięć w kolorze niebieskim. Jeśli cyfra jedność jest równa zero, wówczas Ozobot zamruga raz diodą w kolorze białym.
Zdziwienie na twarzach uczniów – bezcenne!
– On naprawdę zna tabliczkę mnożenia! Nie tylko jeździ po liniach, ale również myśli!
Uczniowie sprawdzają Ozobota, próbując złapać go na pomyłce, sami tymczasem błyskawicznie wykonując obliczenia. Stresująca i mało ciekawa lekcja z nauki tabliczki mnożenia zamienia się w pełna emocji zabawę i wiele powtórzonych, utrwalonych działań.